Annons:
Etikettlekar-tävlingar
Läst 6280 ggr
[RoxannaH]
2012-11-10 00:21

Tibetanska spanielns färger

Hej allesammans!

Jag tänkte att vi tillsammans kunde göra bildtrådar med Tibbens alla olika färger.

Så här finns det länkar till de olika bildtrådarna. Glad

Om ni vill låna ut bilder till artiklar så skriv gärna det vid bilden (inom parentes då).

Tänkte göra en artikel om tibbens färger, och vill ni bidra med bilder till den, så får ni gärna göra det. Glad

Saknas någon färg, eller är det något som är fel, så hojta till!

Bildtråd - BLACK AND TAN

Bildtråd - CREME

Bildtråd - LEVER MED TANTECKEN

Bildtråd - PARTICOLOUR

Bildtråd - RÖDSOBEL

Bildtråd - SOBEL

Bildtråd - SVART

Bildtråd - TRICOLOUR

Bildtråd - VIT

Annons:
grodprinsessa
2012-11-13 21:48
#1

De färger som "gäller" är ju Sobel, rödsobel, particolour och black and tan =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[RoxannaH]
2012-11-14 01:49
#2

Okej Glad

Belimas
2012-11-16 02:18
#3

De finns även i creme, vitt, svart, tricolor, lever med tantecken (även om den är lite motsägelsefull).

[RoxannaH]
2012-11-16 03:53
#4

Okej ^^

grodprinsessa
2012-11-16 11:27
#5

#3 Varför står inte dom nämnda på ssts? =S

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Belimas
2012-11-16 11:56
#6

#5
Tjae om du läser rasstandarden så ser du att det står att alla färger och blandningar av färger är tillåtna, det står inga specifika färger över huvudtaget.

Jag har sett flera exemplar av ovannämnda färger och svart är inte ovanligt alls inom rasen, antingen helsvarta eller svart med något litet vitt tecken.

Annons:
grodprinsessa
2012-11-16 12:41
#7

fast svart med vita eller bruna tecken är ju black and tan?

och Lever är ju fel då det är avsaknad av pigment runt ögon och nos också vilket tibben ska ha svart eyeliner och helst svart nostryffel.

har bara på stamtavlor också sett de färger som står nämnda.

Jag har inte läst det, hört om det eller sett de andra färgerna på utställningar mer än helsvart då så därför jag undrar. =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Belimas
2012-11-16 15:10
#8

#7
Nej B&T har alltid tantecken däremot kan de även ha vita tecken men beroende på mängden vita tecken så kan den även klassas som tricolor i stället. En helsvart med vita tecken är inte B&T.

Ja det var därför jag skrev att just den färgen är motsägelsefull men likväl förekommer den ändock, bl.a. en uppfödare här i Sverige har fött upp en sådan och även en i Danmark. Creme och vita är ovanliga inom rasen men de är ändock fullt godkända så länge de har svarta ögonkanter och trampdynor.

grodprinsessa
2012-11-16 16:24
#9

Vi fick ju en med blåa ögon en gång =S Det är ju spännande vad alla "fel" ska gömmas undan som att dom aldrig kommit för det är pinsamt att få dom.

han blev kastrerad och är numera lycklig tjockis hos dom han hamnade hos =)

Okej jag trodde det bara var väldigt ljus sobel.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[RoxannaH]
2012-11-16 23:20
#10

Oj vad konstigt! Glad

Belimas
2012-11-17 02:20
#11

Ja blåa ögon kan dyka upp på en del, framför allt om det är en particolor med väldigt mycket vitt i ansiktet och det kan vara allt från att båda ögonen är blåa till att det bara är en liten blå fläck i annars bruna ögon.

Nej creme är ännu ljusare än "vanlig" sobel, man skulle kunna säga att de är äggvita, som vit men med en svag gul ton i pälsen. Nu är ju tyvärr vi i Sverige ganska "dåliga" på att avla på färger vilket gör att många av tibbens färger inte förekommer här, det är mest den klassiska sobeln, rödsobel, parti, svart och B&T som förekommer här.

[RoxannaH]
2012-11-17 05:17
#12

Okej! Skrattande

Upp till toppen
Annons: