Tibetansk spaniel iFokus

Tibetansk spaniel

Etikett: allmänt-om-rasen
Läst 2039 ggr
[Tilde]
0

Varför valde ni just tibetansk spaniel?

Hur kommer det sig att det blev just en tibetansk spaniel? Har ni alltid gillat rasen eller kom det mer som ett "hallelujah"-moment att denna ras måste jag ha!..? 😎

stallnysater
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade tittat länge på tibben men de föll mig liksom inte i smak, gillade inte deras korta nosar…. Men så började jag prata med en som då hade både afghanvalpar och en tibbevalp… Åkte och hälsade på och var ganska inställd på att det blir en afghan…
Men väl där så föll jag för tibben och hans söta hjärta han hade i pannan <3
Så då fick Loke flytta hem till oss :)
Idag fattar jag inte varför jag inte skaffa tibbar tidigare :)

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

[Tilde]
1

#1 Vilken rolig historia, tänk så det kan bli! 😂 Och gud vad fin han är! 🌺 Förstår att du föll för honom :)

cleia80
0

För mig var det en slump att jag blev med tibbe. 19 år gammal hade jag förlorat min papillon och saknaden var stor. Jag var inställd på att skaffa en norwichterrier och letade runt som en galning. Väntelistan var lång för en valp på alla kennlar! Efter 6 mån. utan hund beslutade jag mig för att ge upp norwichterrier och började titta runt på raser som liknade papillon (i utseende), men som var lite större. Tibbe! Hittade en valp och köpte honom på stört! Vilken chock från att ha haft papillon! hahaha Hans gnällande gick mig på nerverna, men det var bara att gilla läget och min Rasmus var ju underbar på alla andra sätt! ;)

För några år sen förlorade jag också honom och gick tillbaka till papillon, men snart är det dags för tibbe igen! =) Och som jag längtat!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

[Tilde]
1

#3 Åh… Ja tibbar och papillon skiljer sig väldans mycket 😂 Har en klasskompis med papillon som Simba har fått träffa och de är extremt olika! Det är nog lite mer "hund" i papillon tycker jag, men å andra sidan finns det nog inget som riktigt slår den där charmen som tibetansk spaniel har 😉

Anomiz
0

För mig var det en självklarhet att min första hund skulle bli en Tibbe :) Mina föräldrar har en och älskar hans nyfikna sätt, när han kutar järnet och sen tvärnitar och kastar sig på rygg för att bli kliad på magen mm och så är min Bumbi med! :)

Älskar också att dom alltid vill sitta högt uppe på ett berg, stubbe mm för att titta sig omkring och att dom kan vandra uppåt milen lr två lr bara ta det lugnt och slappa :) ..och dom har en sån personlighet och visar tydligt vad dom vill och inte vill, går inte en dag utan att jag får skratta åt/med honom.. ;) ..och de där att dom har katt i sig stämmer alldeles ypperligt, apa med för den delen.. ;)

[Tilde]
0

#5 Håller med! Jag älskar att de är så speciella i sättet. De är petiga med vilka de umgås i människoväg (i alla fall Simba) och de är riktigt smarta på ett mer kattliknande sätt. 🎧 Man har aldrig tråkigt med en tibbe! hihi