Tibetansk spaniel iFokus

Tibetansk spaniel

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 4238 ggr
[Tilde]
2017-10-28 17:35
0

Klippa pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som klipper eller har klippt pälsen på sin tibbe? Simba har världens tjockaste päls som tovar sig lätt (speciellt i detta blöta väder) och jag har klippt pälsen på rumpan men skulle behöva raka honom till en valpklippning… Erfarenheter av detta? :)

jollycox
2017-10-28 18:39
0

Min morbror har två tibetanska spaniel blandningar(hanen har typ 12% lhasa apso och  tiken 7%, men dom har tibbe-päls). Hanen rakar dom ner iallafall på somrarna för att han har så himla tjock päls. När det vuxit ut ser det ut som innan. Var det något speciellt du tänkte på?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Tilde]
2017-11-04 15:30
0

#1 Man ska ju egentligen inte raka pälsen på raser med underull så jag ville bara höra lite erfarenheter. :) Blir det bättre eller blir det ännu tovigare när pälsen växer ut igen? 🤔

Belimas
2017-12-18 23:38
0

Risken finns att det blir tovigare, framför allt under tiden medan pälsen växer ut. Då är den ett rent helskotta att hålla efter. Jag var tvungen att klippa min tjej en sommar när hon inte tappade vinterpälsen och det blev för varmt för henne, hon har aldrig haft problem med tovor men det bildades lätt tovor under tiden som pälsen växte ut. Idag har hon fortfarande normal pälskvalitet.

Har du provat att använda pälsglans ? Borstat in rikligt med det efter ex. en genomborstning för att förhindra tovbildning ?

[Tilde]
2017-12-20 00:36
0

#4 Oj vad tråkigt! Nej jag har faktiskt inte testat det. Får nog leta efter det och ge det ett försök. Behåller ju helst hans fina fluff! :)

Belimas
2017-12-21 03:44
0

jag skulle göra som så att köpa pälsglans, kamma igenom honom ordentligt och klippa bort ev. tovor om de inte går att kamma ur, bada honom med både schampo och balsam och sen handdukstorka så gott det går och därefter spraya rikligt med pälsglans och därefter föna honom torr samtidigt som du borstar. Förhoppningsvis hjälper det ett tag i alla fall men kommer behöva hållas efter givetvis :) Om han inte gillar att fönas så kan du bara handdukstorka så gott det går och sen låta honom självtorka lite under tiden som du borstar igenom pälsen lite då och då för att sen ha i pälsglansen :)

Jag kan även rekommendera den här serien http://www.eurogroom.se/kategori/hund/schampo-balsam/summerwind

Jag har både schampo, balsam och olja i den serien och pälsen blir underbart mjuk och fin efteråt. Använde samma till katten när hon ställdes ut :)