Att tänka på innan köp?
Sambon och jag tänker inom en snar framtid börja leta efter en uppfödare då vi så småningom vill ha tibbe nummer två. Men vad är viktigt att tänka på vad gäller uppfödare av rasen? Vi vill såklart ha en ganska rastypisk hund även om vi inte är intresserade av utställning. Tycker ni att uppfödaren måste hålla på med utställning så man vet att föräldradjuren är "bra"?
Sen undrar jag hur lång tid det tog innan era tibbar blev rumsrena? Det varierar såklart mellan individer men också mellan raser. Tibben är ju ändå smart. 🤓 Hur lättlärd är en tibbevalp? Vet ju hur envisa de är som vuxna i alla fall, haha
Jag anser personligen att uppfödaren inte behöver ställa ut aktivt MEN att föräldradjuren bör vara utställda minst 1 gång i vuxen ålder och med minst VG (Very Good) som resultat då jag anser att det är viktigt att en uppfödare avlar på rastypiska föräldrar.
Rumsrena blev de relativt snabbt tycker jag, hanen tog lite längre tid på sig men var helt rumsren vid 5 månaders ålder om jag inte minns fel. Tikarna blev rumsrena lite snabbare.
Våra har varit väldigt lättlärda när man har hittat rätt motivation, tibben överlag är ju väldigt lättlärd men det gäller att hitta rätt motivation som sagt och vuxna tibbar kan vara mer svårmotiverade men det innebär inte att de inte är lika lättlärda som valpar ;) Men kombinationen envis och självständig kan ge en gråa hår ibland, helt klart.
#1 Tack för ditt svar! :) Jag tänkte lite samma. Att föräldradjuren ändå ska vara rastypiska. Blir nog att börja leta efter uppfödare vid Dansk kennelklubb tror jag.
5 månader är ju inte helt dåligt att vara 100% rumsren ändå :)
Haha ja för vår Simba är det godis som gäller, men det får inte vara för gott för då blir han för exalterad och vill inte tänka på samma sätt. En valp är nog alltid ganska sprallig kan jag tänka mig. 😃 Är så spänd inför nästa hund - jag har aldrig haft valp förut så det blir extra kul (och förmodligen jobbigt).
Nej han var väldigt snabbt rumsren men så var det "rätt" årstid som han flyttade hem med så man var per automatik ute mycket =) Det är värre om det är en vintervalp ^^
Om du är ute efter en dansk uppfödare så kan jag rekommendera Sommerlyst's kennel, de har väldigt fina och rastypiska tibbar enligt mig och de verkar ha ett trevligt temperament också =) Pappan till vår ena kommer därifrån och han är en av dom snyggaste tibbarna jag har sett.
Ja det gäller att hitta en balansgång, med en valp kan man ju även bygga upp ett föremålsintresse och belöna med lek med favvoleksaken i stället för godis t.ex. 🙂
#3 Helt sant. Men det är i alla fall skönt att ha trädgård så man slipper rusa ner i ett trapphus med valpen varje gång. :)
Tack för tipset! Har precis kollat upp dem👍 Jättefina hundar! Ska definitivt spara deras hemsida. De verkar ju ha rätt långa väntelistor också så man får nog anmäla sig i tid.
Ja det underlättar ju en hel del =)
Ja jag har varit i kontakt med henne förut då hon var nyfiken på att se bilder på tiken som Tan-Tan är pappa till och hon kunde helt klart se släktdrag, hon var tydligen väldigt lik en av hennes gammeltikar som fanns på pappans sida med 🙂Hur som helst så verkade hon väldigt trevlig och sympatisk och skulle jag någon gång i framtiden köpa en tibbe igen och från ett annat land så skulle jag vända mig dit.