Vad tränar du med din tibbe?
ja som rubriken låter. Vad tränar du med din tibbe? =)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Jag börjar ^^
Jag tränade lydnad med min ena, han tyckte det var urkul och var bra snabb på att lära sig om än lite trögstartad när man belönade med kamplek. =)
spår tränade jag med en annan, hon var på något konstigt sätt grym på att leta kantareller utan träning så jag hade med henne ut i skogen och hon visade mig kantarellerna, Annars roade vi oss också med lite sök och uppletande,
En tredje tränade jag agility med och då jag samtidigt höll på med kaninhoppning så tränade jag både kaninerna och hunden samtidigt XD Han hoppade elitkaninhindren lätt! Lite imponerande av en liten tibbe. han kunde också en del "cirkuskonster" sånt där onödigt men kul =)
Sedan har jag utöver det åkt pulka med alla mina hundar, vilket dom älskat och jag har också hållt på med utställning lite smått med morsan. Alla hundarna har också varit med socialt, åkt buss, träffat mycket barn och vuxna och jag hade med dem på olika event och så på skolan och i kompisgängen.
Spännande tråd! 
Än så länge tränas rumsrenheten för fulla muggar. Samt de vanliga valp sakerna, såsom sitt, ligg och så vidare. 
här tränar jag lydnad med mina och weight pulling 
nästa termin ska jag och busan förhoppningsvis träna agility
#2 Tycker jag låter bra, se bara inte begränsningarna, nog för att hon är valp men du kan redan då träna lite uppletande av godis och sånt om du är intresserad! =)
#3 Weight pullling? hur mycket drar dom? =) Tibben är ju rätt stark i alla fall om den vill utan någon direkt träning så en del träning och försiktig viktökning borde ju kunna leda till rätt tunga vikter. =)
Jag funderade lite på när man ser extrema dragningar hndar gör i tävlingar och så, finns det inte risk att dom skadar tassar och rygg på det? Frågar bara av ren nyfikenhet =)
#4 Busan har just börjat dra 2 kg och snuttan drar 1 1/2 kg. Det viktigaste är att man ökar lite och ser hur mycket hunden klarar av att dra, dock har vi här hemma inte börjat med att dra vagnen då dom inte är redo för det än.
Det dom hundarna har gjort är att bygga upp musklerna så att dom kan dra så mycket som dom nu gör. Jag har inte hört något om skador på tassar och rygg, mest att man bör kolla upp höfter och armbågar om man ska börja träna seriöst. En viktig del i träningen är stretching. Jag själv som har varit gymnast i 7-8 år vet att det inte är kul att sträcka ett ben eller ens ha träningsverk, så därför stretchar jag mina minst 2 gånger per dag. Massage är också väldigt bra då det får hunden att slappna av och musklerna att slappna av.
Du kan kolla på weight pull iFokus oc deras artiklar och så.
#4 Jo, jag vet. Brukar ha godis med ut och släng ut en näve på gräsmattan och säga sök. Hihih oj oj oj vad hon springer omkring med knorren viftandes i hundranittio! 
#5 okej ni har inte tränat så länge då?
Streching är mysigt, ^^ Det gjorde jag med mina,, assar tyckte det var gott så han nästan somnade O.o
#6 Hah gött ^^
#7 nää det har vi facktiskt inte nä….men som sagt så har jag inte hört om några skador.
Knubbis är bara 6 månader, så än så länge är det bara trickträning/klickerträning åsså lite vanlig vardagslydnad.
När han är tillräckligt gammal ska vi börja med lite agility :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Vad roligt