Tibetansk spaniel iFokus

Tibetansk spaniel

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2025 ggr
jasmina.p
2012-11-26 22:37
0

Tandsten

Hej hej. Min pojke har fått lite tandsten längst med tandköttet, jag brukar ta nageln och pilla bort det bara sen borstar jag tänderna på honom för att få bort bakterier.

Hur gör ni när era vovvar får tandsten? min hund gillar inte tuggben så mycket men älskar dentastix så det brukar han få också :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[RoxannaH]
2012-11-28 09:02
0

Hos apoteket eller djuraffären brukar det finnas en tandstensskrapa man köpa och skrapa bort det med.

Vad ger du för foder? Ibland kan fodret vara en bidragen faktor till tandsten.

Bra att du håller efter, för tandsten kan ge stooora problem om man inte gör något i tid.

Mamma har en tik (inte tibbe men) som inte tuggar ben, hon har sån tandsten att tänder har lossnat för henne. Rynkar på näsan

Vissa raser har mer problem än andra. Mammas tik är 75% pudel, och pudel har ofta det problemet.

Royal Canin har jag hört ska vara en mat att undvika vid tandstensproblem. Men om det är sant eller inte vet jag dock inte.

jasmina.p
2012-11-28 13:14
0

Jag bytte just från Iams till royal canin, de på djuraffären sa att de va ett bra foder för tänderna också, hörde att spannmål, vete osv "matar" bakterierna som blir tandsten och min vovve brukar ju få slicka talrikarna haha så tänkte sluta upp med det nu :)

Har letat efter en sån skrapa men hittar inte någon hm ;/

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[RoxannaH]
2012-11-28 14:38
0

Djurmagazinet har såna här i alla fall. Vet att mamma köpte en sån.

[Bullen300]
2012-11-30 16:12
0

mina får köttiga saftiga ben :) tycker att det är bättre än dentastix och vanliga tuggben :) och mina små får BARF

[RoxannaH]
2012-12-01 00:15
0

Tror BARF skulle vara det bästa för tänderna hos hundarna också, eftersom det är det som är mest naturligt. Glad

Belimas
2012-12-03 21:24
0

Man ska dock vara försiktig med att skrapa tänderna själv! Om man inte vet vad man gör så är det lätt att man skadar emaljen vilket kan skapa fler problem i framtiden.

Våra får sina tänder rensade hos veterinären vid behov, jag hade skrapat själv om de inte hade varit så rädda för det men i stället för att de ska bli uppstressade så känns det bättre att de får lugnande hos vetten så de inte är medvetna om vad som händer.

[RoxannaH]
2012-12-04 13:29
0

#6 Jo, men att gå regelbundet till vetten blir väldigt dyrt i längden, så då kan man gå dit och be vetten visa hur man ska göra, så man kan göra det själv.

Tror mammas besök kostade 1500 kr. Och hon har inte så bra ställt, så för henne är det väldigt mycket pengar.

Belimas
2012-12-04 15:26
0

Så mycket har det aldrig kostat för oss, runt 500:-/gång så det beror mycket på vilket ställe man går till också.

[RoxannaH]
2012-12-04 18:56
0

#8 Mammas tik måste sövas ner. Hon är så fjantig så det är det som kostar mest.

Belimas
2012-12-05 11:02
0

Ja fast då är det ju ett extremfall och inte en riktlinje för den normala kostnaden.

[RoxannaH]
2012-12-05 11:05
0

#10 Mjo, men jag har inte hört vad det kostar annars, så det var det priset jag var bekant med.