Tibetansk spaniel iFokus

Tibetansk spaniel

Etikettbeteende-problem
Läst 2159 ggr
Frida B
0

Problem med kloklippning hos Tibbe?

Jag har lagt märket till att nästan alla tibbar (och blandraser med tibbe i) har jättesvårt för att klippa klor. Dom får nästan panik och gör allt för att komma därifrån! Är det kanske något rasbundet att dom är extra känsliga vid tassarna kanske?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RoxannaH]
0

Antagligen är det det. Pinscher har ju klorna som vapen från förr, så dem är extremt känsliga för det.

Ska luska lite i det där. Flört

[RoxannaH]
0

Detta är i princip allt jag hittat hitills om klor hos tibben:

"Mycket viktigt är att man sköter klovården noggrant. Och detta redan från det de är små. Sköter man klorna 1 gång varannan vecka blir det inga problem. Börja när valpen är liten!"

Frida B
0

hmm.. håller på att träna här hemma flr fullt, ska nog vara beredd på lite arbete om det ligger djupt rotat ;/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RoxannaH]
0

Jo, jag kämpar som en tok med min tibbe också. Men ser redan resultat Glad

Frida B
0

ja, visst blir man lycklig när man ser resultat :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RoxannaH]
0

Ja absolut! Glad

Jag tror tyvärr inte att dem jag köpte min av, hade klippt klorna på valparna alls innan de flyttade. För de var väldigt långa. Obestämd

jasmina.p
0

Min hund gick det att pilla på hur mycket som hellst på förut men sen en vacker dag slog testosteronen ut och nu kissar han ner sig om jag försöker klippa klorna, väldigt jobbigt :/ Tänkte pröva be någon okänd (för hunden) att ta kommando och klippa klorna, iallafall pröva :) om det inte funderar så får det bli veterinären, klofil har jag använt så lände nu

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[RoxannaH]
0

Oj då Förvånad

[Bullen300]
1

varje gång jag ska klippa klorna på busan slutar det med att hon sover xD

snuttan däremot hon hon gör det gärna sittandes

[RoxannaH]
0

Hihi vilken lyx! Flört

lillalycka
0

Detta har jag aldrig hört faktiskt :) Har nog haft tur med min hund då han är superenkel att klippa klor på :)

grodprinsessa
0

Aldrig hört talas om detta eller upplevt det heller… låter knasigt, lugn och bestämd hand och det ska funka på alla hundar, Men har man gjort fel från början så blir ju hunden stressad till den inser att det inte är farligt. Man ska pilla och peta med tassar på alla hundar för att dom ska känna sig trygga. Hantering av alla kroppsdelar är a och o för grundläggande skötsel.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.