Tibetansk spaniel iFokus

Tibetansk spaniel

Etikett: allmÀnt-om-rasen
LĂ€st 7319 ggr
[Taciturn]
0

En ras för mig?

Hej! đŸ™‚

Jag planerar att köpa en till hund hösten 2015. Jag har en shetland sheepdog-tik nu som Ă€r 1,5 Ă„r gammal. Jag funderar pĂ„ om tibetansk spaniel (tik) kunde vara nĂ„got för mig. 

Jag har kÀnt en tibetansk spaniel som jag promenerade med i ett par Är. Jag gillar att gÄ lÄnga promenader, samt att trÀna lydnad och agility. Hur lÀmpar sig en tibetansk spaniel för detta?

Är den tibetanska spanieln en skĂ€llig ras? Den jag kĂ€nde skĂ€llde mycket nĂ€r nĂ„gon ringde eller knackade pĂ„ dörren, och nĂ€r den sĂ„g andra hundar och katter. 

Hur Ă€r den tibetanska spanieln mot frĂ€mlingar? Reserverad? 

Kommer den lÀtt överens med andra hundar?

BerĂ€tta gĂ€rna lite om hur det Ă€r att Ă€ga en tibetansk spaniel. đŸ™‚

Swadika
0

Jag kan tyvÀrr inte svara pÄ alla frÄgor dÄ jag aldrig Àgt en tibetansk spaniel :) Men om den Àr skÀllig eller inte sÄ handlar det mycket om trÀning, jag har en blandis mellan tvÄ ganska "skÀlliga" raser, men han skÀller vÀldigt sÀllan för att vi har trÀnat honom att inte göra det :) FÄr hoppas du fÄr svar ifrÄn nÄgon som kan rasen bÀttre, tyvÀrr verkar inte aktiviteten pÄ den hÀr sajten vÀldigt hög, du kanske kan frÄga pÄ hundar.ifokus om du inte fÄr svar hÀr :)

Mvh Swadika
SajtvĂ€rd pĂ„ reborns 

grodprinsessa
0

Som du mĂ€rker Ă€r sidan rĂ€tt död. đŸ€”

Men Tibbar
 Jag Àr uppvuxen med mÄnga tibbar runt mig och har bara goda erfarenheter
 i stort sÀtt. Med en stabil uppfostran och tydliga regler om vem som bestÀmmer sÄ tror jag att man lyckas med alla hundar.

Tibbarna vaktade pĂ„ klostermurarna i Tibet och ja dom skĂ€ller för att berĂ€tta att nĂ„got Ă€r pĂ„ g. NĂ€r du dock visat att du sett och accepterat vad som hĂ€nder skall dom tystna. Har man en flock tibbar fnyser som laget runt innan dom skĂ€ller ocksĂ„. 

Reserverad ska den inte vara men vaksam. Aldrig haft nĂ„gra problem med reservation sĂ„.. men kanske var fel pĂ„ vĂ„ra dĂ„ alla var ursociala bara vi hĂ€lsat pĂ„ "frĂ€mlingen" först đŸ˜›

Andra hundar
 dĂ€r kan jag sĂ€ga sĂ„hĂ€r. Mina hundar hĂ€lsade inte pĂ„ andra hundar pĂ„ promenaden, eller nĂ€r jag trĂ€nade lydnad. Vi hĂ€lsade pĂ„ hundar som vi kĂ€nde och visste var vaccinerade osv. Dessa gĂ„nger har det inte varit nĂ„gra direkta problem. Vi har passar hundar och dĂ„ Ă€r det en kvart med gruffande och rangordningsfixande och sen Ă€r det lugnt. 

Vill du trĂ€na lydnad sĂ€ger jag att du kan behöva bygga om dina metoder. En tibbe gör inget den tycker Ă€r onödigt. Är det blött i grĂ€set och du sĂ€ger ligg sĂ„ ska det mycket frĂ„n tibbens sida att nedlĂ„ta sig till detta, Ă€ven om den Ă€lskar dig. Lite katt i dom kanske
 Dom Ă€r ju smarta. "liten och smart, tibbe sĂ„klart" stĂ„r det ju pĂ„ stickersen. Agility har jag gjort med alla mina. Det gick bra med nĂ„gra, som gillade att hoppa och springa, men fĂ„r man en mer relaxed tibbe kan du glömma det och kanske satsa mer pĂ„ lydnaden dĂ„. Jag Ă€lskar tibbar, det Ă€r verkligen en stor hund i liten kropp, och mjĂ€ka inte med den för dĂ„ blir du överkörd direkt. 

Enda jag tycker du ska tĂ€nka pĂ„ Ă€r att min erfarenhet sĂ€ger att Ă„ldern pĂ„ tibbarna sjunker. Förr var det inte ovanligt med 18 Ă„r pĂ„ en tibbe.. idag dör dom mycket tidigare, 14 Ă„r typ
 en del Ă€nnu tidigare, min sista dog nĂ€r han var 5
 och cancer verkar vara boven i dramat. 

undrar du nĂ„t mer sĂ„ Ă€r det bara frĂ„ga, ska försöka svara sĂ„ gott jag kan. đŸ™‚

Bara för att nÄgot Àr och alltid varit betyder inte det att det Àr rÀtt.