En ras för mig?
Hej! đ
Jag planerar att köpa en till hund hösten 2015. Jag har en shetland sheepdog-tik nu som Àr 1,5 Är gammal. Jag funderar pÄ om tibetansk spaniel (tik) kunde vara nÄgot för mig.
Jag har kÀnt en tibetansk spaniel som jag promenerade med i ett par Är. Jag gillar att gÄ lÄnga promenader, samt att trÀna lydnad och agility. Hur lÀmpar sig en tibetansk spaniel för detta?
Ăr den tibetanska spanieln en skĂ€llig ras? Den jag kĂ€nde skĂ€llde mycket nĂ€r nĂ„gon ringde eller knackade pĂ„ dörren, och nĂ€r den sĂ„g andra hundar och katter.
Hur Àr den tibetanska spanieln mot frÀmlingar? Reserverad?
Kommer den lÀtt överens med andra hundar?
BerĂ€tta gĂ€rna lite om hur det Ă€r att Ă€ga en tibetansk spaniel. đ
Jag kan tyvÀrr inte svara pÄ alla frÄgor dÄ jag aldrig Àgt en tibetansk spaniel :) Men om den Àr skÀllig eller inte sÄ handlar det mycket om trÀning, jag har en blandis mellan tvÄ ganska "skÀlliga" raser, men han skÀller vÀldigt sÀllan för att vi har trÀnat honom att inte göra det :) FÄr hoppas du fÄr svar ifrÄn nÄgon som kan rasen bÀttre, tyvÀrr verkar inte aktiviteten pÄ den hÀr sajten vÀldigt hög, du kanske kan frÄga pÄ hundar.ifokus om du inte fÄr svar hÀr :)
Mvh Swadika
SajtvÀrd pÄ reborns
Som du mĂ€rker Ă€r sidan rĂ€tt död. đ€
Men Tibbar⊠Jag Àr uppvuxen med mÄnga tibbar runt mig och har bara goda erfarenheter⊠i stort sÀtt. Med en stabil uppfostran och tydliga regler om vem som bestÀmmer sÄ tror jag att man lyckas med alla hundar.
Tibbarna vaktade pÄ klostermurarna i Tibet och ja dom skÀller för att berÀtta att nÄgot Àr pÄ g. NÀr du dock visat att du sett och accepterat vad som hÀnder skall dom tystna. Har man en flock tibbar fnyser som laget runt innan dom skÀller ocksÄ.
Reserverad ska den inte vara men vaksam. Aldrig haft nĂ„gra problem med reservation sĂ„.. men kanske var fel pĂ„ vĂ„ra dĂ„ alla var ursociala bara vi hĂ€lsat pĂ„ "frĂ€mlingen" först đ
Andra hundar⊠dÀr kan jag sÀga sÄhÀr. Mina hundar hÀlsade inte pÄ andra hundar pÄ promenaden, eller nÀr jag trÀnade lydnad. Vi hÀlsade pÄ hundar som vi kÀnde och visste var vaccinerade osv. Dessa gÄnger har det inte varit nÄgra direkta problem. Vi har passar hundar och dÄ Àr det en kvart med gruffande och rangordningsfixande och sen Àr det lugnt.
Vill du trĂ€na lydnad sĂ€ger jag att du kan behöva bygga om dina metoder. En tibbe gör inget den tycker Ă€r onödigt. Ăr det blött i grĂ€set och du sĂ€ger ligg sĂ„ ska det mycket frĂ„n tibbens sida att nedlĂ„ta sig till detta, Ă€ven om den Ă€lskar dig. Lite katt i dom kanske⊠Dom Ă€r ju smarta. "liten och smart, tibbe sĂ„klart" stĂ„r det ju pĂ„ stickersen. Agility har jag gjort med alla mina. Det gick bra med nĂ„gra, som gillade att hoppa och springa, men fĂ„r man en mer relaxed tibbe kan du glömma det och kanske satsa mer pĂ„ lydnaden dĂ„. Jag Ă€lskar tibbar, det Ă€r verkligen en stor hund i liten kropp, och mjĂ€ka inte med den för dĂ„ blir du överkörd direkt.
Enda jag tycker du ska tÀnka pÄ Àr att min erfarenhet sÀger att Äldern pÄ tibbarna sjunker. Förr var det inte ovanligt med 18 Är pÄ en tibbe.. idag dör dom mycket tidigare, 14 Är typ⊠en del Ànnu tidigare, min sista dog nÀr han var 5⊠och cancer verkar vara boven i dramat.
undrar du nĂ„t mer sĂ„ Ă€r det bara frĂ„ga, ska försöka svara sĂ„ gott jag kan. đ
Bara för att nÄgot Àr och alltid varit betyder inte det att det Àr rÀtt.